יומן תצפית: קיווית אדומת משקפים / מאגר נחל תרצה — 2/2/2022

בע"ה

מצרף את נוסח הכתבה שעלתה במחברת הנדירים של אתר הצפרות הישראלי, בתוספת כמה תמונות.

קישור לכתבה – https://www.birds.org.il/he/article/red-wattled-lapwing-shraga-straz-feb-2022

ביום רביעי 2/2/22, יצאתי להשתלמות צפרות עם צוות ההדרכה של מרכז סיור ולימוד בקעת הירדן. יצאנו משדמות מחולה לעין סוכות, שם עסקנו ביסודות תצפית הציפורים, ומשם דרך השדות, עם תצפית יפה בדאה שחורת כתף תוקפת עיט ניצי צעיר, המשכנו לכביש הבקעה על מנת להגיע למאגר תרצה. המטרה הייתה להכיר עופות מים.

עברנו דרך אתר סילוק הפסולת של בקעת הירדן, עם כמות בלתי נתפסת של זרזירים, דיות וחסידות, חצינו את גדר המערכת (נתון חשוב להמשך הסיפור), והגענו למאגרים המלאכותיים. היו שם מעט ברווזים. משם המשכנו למאגרים שבאפיק הנחל. קיוויתי (עדיין לא מלשון קיווית …) שנראה שם לפחות אחד משני העיטמים הצעירים שראיתי, יחד עם פקחי רט"ג, בספירת עופות המים, שבוע וחצי לפני כן.

הגענו למאגר העיקרי. מריות, מעט ברכיות, טבלנים גמדיים, סיקסקים, ביצניות, קורמורנים ועיט צפרדעים שחג באויר עם כמה דיות. זה מה שראיתי בסריקה מהירה במשקפת. הוצאתי את הטלסקופ מהמכונית כדי להראות לצוות ההדרכה איך הציפורים נראות מקרוב. סריקה מהירה של שפת המאגר, חבורה של סיקסקים ו… בום! קיווית אדומת משקפיים!

איך שהוא הצלחתי להסביר לצוות שזה משהו מיוחד. נראה לי שהבינו.

צילום. צילום ראשון – מרחוק. שיהיה תיעוד. אח"כ נסיעה זהירה על הסוללה, להתקרב לאט לקיווית. עוד צילום, התקרבות נוספת. הקיווית עפה ונוחתת בהמשך הסוללה. התקרבות נוספת, עוד צילומים, עד שנמאס לה והיא עפה לצד השני של המאגר.

פרסום. בערב העלתי תמונות בדף הפייסבוק של Israel Waders ISRW, אסף סלע העלה בטלגרם דיווח על התצפית שלי, ותוך כמה דקות התחילו השאלות – איפה, איך מגיעים לשם?

כאן התעוררה הבעיה, שהמקום נמצא מזרחית לגדר המערכת, צריך תיאום מיוחד כדי להכנס לשם, ואם זה תלוי בצבא – צריך כמה ימים מראש. אוריה ממרכז סיור ולימוד בקעת הירדן, שגם הייתה בתצפית על הקיווית, הרימה את הכפפה וארגנה, תוך תיאום מהיר, כניסה לאתר. הטוויצ' הניע הרשמה של כ-40 צפרים, שהתייצבו ביום ששי בבקר במפגש הבקעה.

נסענו. השער נפתח. הגענו למקום התצפית ו … אין קיווית. התחלקנו לצוותים וסרקנו את המאגר מכמה כיוונים, עברנו לעוד מאגר, אבל התקווה לקיווית לא העלתה דבר.

מי שמכיר את הקיוויות אדומות המשקפים, בבקשה שיסביר להן, שצפרים ישמחו לראות אותן, רק שיגיעו למקום שקל להגיע אליו, ושלא מצריך תיאום מיוחד.

עד כאן הכתבה ותמונותיה. להלן תמונות נוספות.